ЧОГО ЧЕКАТИ? – У ФЕДЕРАЦІЇ РОБОТОДАВЦІВ АВТОМОБІЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ОЦІНИЛИ РИЗИКИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО АВТОБІЗНЕСУ ЗА СЦЕНАРІЄМ «DO NOTHING»

Що відбуватиметься з автомобільним бізнесом, якщо державні органи управління й надалі не звертатимуть уваги на вітчизняних виробників – таким питанням задалися учасники першої Стратегічної сесії з розробки Стратегії розвитку автомобільної галузі України. Фахово оцінити усі чинники впливу на ситуацію на автомобільному ринку України у часовій перспективі до 2030 року, днями зібралися представники підприємств, що входять до Федерації роботодавців автомобільної галузі. Відкриваючи сесію Голова Федерації роботодавців автомобільної галузі України Олег Боярин звернув увагу учасників на тому факті, що час довгих обговорень та дискусій для українського автопрому невпинно спливає і настає час активних дій, оскільки майбутнє, яке на теренах нашої держави лише обговорюється, в інших країнах вже набуває реальних рис. Як приклад він навів Західну Європу, де електричний транспорт вже є фактом і нормою сьогодення. На черзі – законодавча імплементація автономного (безпілотного) транспорту, який беззаперечно кардинально змінить і сам автомобільний ринок, і способи використання транспорту. Так вже 12 лютого Німеччина прийняла федеральний закон, що регламентує автономне водіння четвертого рівня на всій території країни. Натомість в Україні і досі залишається незакритим питання ввезення «металобрухту на колесах» та продовжується загравання законодавців з соціальними групами громадян, які не бажають дотримуватися вітчизняного законодавства. Керівник ДП «Укрпромзовнішекспертиза» Володимир Власюк представив до обговорення учасників презентацію «Стратегічне бачення автомобільного транспорту України в 2030 році» за сценарієм DONOTHING. Сучасна ситуація на думку експертів має низку негативних факторів. Станом на сьогодні, завдяки неврегульованому остаточно питанню експлуатації автомобілів з іноземною реєстрацією, українці, в основній масі (близько 80% у 2019-2020 рр.), купують автомобілі бувші у використанні з двигунами внутрішнього згорання (т.зв. «євробляхи»). Безпосередньо в Україні виробляється мала кількість автомобілів (4,2 тис. легкових авто у 2020 р.) і відсутні стимули до розвитку їх виробництва. Цьому продовжують сприяти слабкі державні інституції та відсутня цілісна економічна стратегія розвитку. Модель за якою фахівці оцінювали майбутнє десятиріччя українського автопрому базувалася на обробці статистики автопарку за 2010-2020 роки. Як робочі розглядалися структурні співвідношення ринку, що склалися протягом 2016-2020 років після лібералізації регуляторної бази щодо розмитнення б/в авто та електомобілів. За висновками спеціалістів, що за незмінної регуляторної бази в галузі автовиробництва Україна сукупно за 10 років має усі шанси отримати:
  • 14,3% падіння ВВП;
  • USD 19,8 млрд додаткових витрат на авто та нафтопродукти;
  • 45 млн тон додаткових викидів СО2.
У подальшому, під час роботи над Стратегією розвитку автомобільної галузі України, фахівці використовуватимуть цілісний та комплексний підхід для досягнення максимального економічного ефекту. Адже проведення дослідження за сценарієм «DO NOTHING» передбачає у подальшому і створення сценарію «WHAT IF» для виявлення потенційного ефекту законодавчих новацій та створення дорожньої карти необхідних регуляторних змін, для чого будуть організовані робочі групи з напрямків: -Інфраструктура та енергетика; -Екологія; -Нові технології в автомобільній галузі; -Регуляторна політика; -Мобільність та громадський транспорт.