ПРОЩАВАЙ, 40-РІЧНИЙ УАЗ

Основному багатоцільовому автомобілю УАЗ, який використовуються у військах, виповнилося 46 років. Очевидно, що він і застарів морально, і зносився фізично. Військові вимагають нової, сучасної техніки. Зрозумілої у використанні, легкої в обслуговуванні, яка стоїть на гарантійному обслуговуванні, з якою не виникають проблеми у пошуку комплектуючих. Саме задля цього створено новий автомобіль «Богдан 2351», який витримав відомчі випробування МО та рекомендований до проведення підконтрольної експлуатації відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2015 року No 345.
 
Радянські запаси
 
Заміна основного багатоцільового автомобіля у військах явно розтягнулася у часі з реалізацією, оскільки з об’єктивних причин, до вирішення цього питання у Збройних Силах України «руки дійшли» лише за кілька років після початку агресії проти нашої країни.
 
Дійсно, на тлі нестачі основних засобів ведення бойових дій, якою характеризувався перший рік війни, пошук нового позашляховика для армійців – питання, здається, майже другого ешелону. Але низка чинників, які мають довгий шлейф з довоєнного життя, значно актуалізувала цей процес.
 
Починаючи з 1991 року, шляхом оптимізації (читай – стрімкого скорочення) чисельності ЗСУ, під реалізацію були відправлені чималі запаси техніки та озброєння. І у першу чергу з запасів МО України реалізовувалися саме ті номенклатури автомобільної техніки, які мали найбільший попит, як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Відтак фактично безальтернативний радянській позашляховик УАЗ -469 та його модифікації чи не найпершим масово «пішов з молотка».
 
Звісно, за таких умов, ні про яке кардинальне оновлення, не те що мобілізаційних резервів, а навіть автопарку діючих частин не йшлося взагалі.
 
Понад два десятиліття тривав цей «процес». В той час навіть РФ встигла відмовитися від використання у своїй армії радянського «бобіка». Однак, лише початок війни наочно показав запущеність цього питання у нашому війську.
 
За оприлюдненими оцінками Генерального штабу ЗСУ, до 77% військового автопарку складали автомобілі «віком» 20 і більше років. Як далеко можна було зрушити на такому транспорті, українці наочно переконалися у 2014 році.
 
Волонтерська допомога
 
У 2014-2015 роках лінійні частини закривали цю потребу за рахунок штатної, відновленої та мобілізованої техніки. У підрозділи також почала надходити волонтерська допомога у вигляді різноманітних позашляховиків різних виробників, моделей, років випуску та технічного стану. Долучилися до цього процесу і країни-партнери, поставивши до лав ЗСУ позашляховики та всюдиходи HMMWV.
 
Отже, у передових підрозділах накопичилася люта суміш, яку складали штатні УАЗ-и, автомобілі з цільової міжнародної допомоги та волонтерський калейдоскоп. Як дати раду усьому цьому розмаїттю, починаючи від заправки пальним і технічного обслуговування, закінчуючи ремонтом – найбільший головний біль будь-якого заступника командира з озброєння.
 
Волонтерські автомобілі, які розглядалися як абсолютно тимчасова акція, потужно закрили гарячі проблеми фронту. Але техніка в умовах бойових дій має властивість виходити з ладу набагато частіше аніж у мирному житті. І тут вже виникло питання ремонтів та обслуговування, яке переважно знову таки лягло на плечі громадян України, які через волонтерські організації почали забезпечувати життя «бойових колісниць».
 
Лише 2016 року військова комісія рекомендувала Міністерству оборони України розглянути питання про прийняття на озброєння нового багатоцільового автомобіля. На той момент радянському УАЗ-у вже виповнилося рівно 44 роки від моменту запуску у серію.
 
Вирішення проблеми
 
За рахунок господарського використання коштів, станом на сьогодні, проблему нестачі легкового автортранспорту військовим вдалося частково вирішити за рахунок відновлювальних ремонтів. Як вказав у своєму нещодавньому інтерв’ю військовому радіо начальник Озброєння ЗСУ генерал-майор Микола Шевцов, за рахунок відновлення вдалося в цілому забезпечити постачання від необхідного до 70% озброєння та військової техніки. На 2018 рік військові планують здійснити черговий етап по відновленню боєздатності.
 
Також, очільник озброєння ЗСУ наголосив, що цього року військові чекають на появу нового багатоцільового позашляховика «Богдан 2351»: «Є певні замовлення автомобільного транспорту. Щоб знайти варту заміну «Уазікам», які тривалий час знаходяться на озброєнні Збройних Сил, сьогодні пройшов випробування автомобіль «Богдан». Будемо очікувати, що у найближче майбутнє він з’явиться в рядах ЗСУ».
 
Також генерал-майор М. Шевцов зазначив, що у Збройних Силах є нагальна потреба саме у техніці «яка призначена для перевезення боєприпасів і військових вантажів».
 
Новий багатоцільовий позашляховик
 
«Богдан 2351» – уніфікований багатоцільовий позашляховик, який призначений замінити морально і технічно застарілий УАЗ на усіх без винятку ділянках армійської служби. І усі дані для цього у нього є. Він має більш потужний двигун, вищу швидкість та вантажопідйомність. За потреби – це готова платформа для перетворення на легкий gun truck, модифікації для військових зв'язківців, саперів, радіаційної і хімічної розвідки, аеророзвідки тощо.
 
Автомобіль призначений для перевезення особового складу Збройних Сил, транспортування невеликих вантажів і майна по всіх видах доріг та місцевості, проведення спеціальних операцій (дій), таких як патрулювання, супровід транспортних засобів при виконанні спеціальних завдань.
 
Він виконаний на базі шасі повнопривідного автомобіля Great Wall Winglе 5 doublecab, складається з посиленого шасі (трансмісія, ходова частина та рульове управління), дизельного двигуна з турбонаддувом моделі GW4D20, потужністю 105 кВт, екологічного класу Євро IV із навісним обладнанням та системами забезпечення, гальмівних систем (робочої та стоянкової), електрообладнання, контрольно-вимірювальних приладів.
 
Кузов типу фургон, складається з суцільнометалевої подвійної кабіни для розміщення п’яти чоловік та вантажного відсіку з тентовою надбудовою. Кузовні частини виконані із забезпеченням пило, водонепроникності внутрішнього простору та захисту від атмосферних опадів. Зовні кузов має лакофарбове захисне покриття зеленого кольору з антибліковим покриттям. З переду кабіни додатково встановлено посилений захист радіатору.
 
«Богдан 2351» витримав відомчі випробування Міноборони та рекомендований до проведення підконтрольної експлуатації відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2015 року № 345.
 
Нагадаємо, що Німецьке федеральне міністерство внутрішніх справ через посольство ФРН у Софії передало позашляховики Great Wall до прикордонної поліції Болгарії і прикордонна поліція цієї країни вже понад рік активно використовує ці позашляховики у забезпеченні охорони свого державного кордону на найтяжчих та найвідповідальніших його ділянках.