15 РОКІВ ПРОГРАМІ «БОГДАН МОТОРС» З ВИРОБНИЦТВА ВАНТАЖІВОК

У своєму інтерв’ю для українських ЗМІ генеральний директор АТ «Автомобільна компанія «Богдан Моторс» Віталій Старосуд розповів про невеликий, але дуже важливий ювілей у історії «Богдан Моторс». – Пане Віталію, так вже склалося в нашому суспільстві, що досягнення у галузі автомобілебудування корпорації «Богдан» та компанії «Богдан Моторс» насамперед пов’язані з «жовтими маршрутками», тобто автобусами А-091 та А-092. Але, як показав досвід воєнних років, на «Богдан Моторс» можуть випускати й вантажні автомобілі.    – Насправді досвід випуску вантажних автомобілів на підприємствах «Богдан Моторс» має довшу історію та більш різноманітний модельний ряд. У 2005 році стартувала наша програма зі  створення виробництва вантажних автомобілів. Йшлося про налаштування нових виробничих потужностей де вантажівки були одним з сегментів загальної програми, яка передбачала також виробництво легкових автомобілів та громадського транспорту. Виробництво сімейства комерційних вантажівок розглядалися у 2000-х роках як один з перспективних напрямків діяльності корпорації «Богдан».  Сума загальних інвестицій у цей проект склала на той час близько 100 млн грн. І вже 2008 року було завершено будівництво автомобільного заводу з виробництва вантажних автомобілів в місті Черкаси  – дочірнього підприємства (ДП) «Автоскладальний завод № 3» ПАТ «Автомобільна Компанія «Богдан Моторс». Проектна потужність заводу передбачала виготовлення 15 000 автомобілів на рік. Підприємство було устатковано новітнім обладнанням та включало в себе цехи зі складання вантажівок, виробництва надбудов, зварювання, діагностичну та логістичну ділянки. На ДП №3 виготовлялися три моделі вантажівок: дві середньотонажні ISUZU NQR71P/R (ISUZU NPR75L-KL/LL) та ISUZU NMR85L, а також малотоннажна ISUZU NLR85AL. – Останні п’ять років більше на слуху перебувають вантажівки саме військового призначення. Ця програма була основною для Черкаського заводу «Богдан Моторс»? – На сьогодні понад 1200 військових автомобілів різних класів та модифікацій виробництва «Богдан Моторс» експлуатуються у військах. При цьому слід зауважити, що переважна кількість цієї техніки виконує завдання в районах проведення ООС. Військові автомобілі «Богдан» перебувають у лавах усіх видів та родів військ. Основні їхні функції – підвезення озброєння, техніки та боєприпасів, логістика продовольчого та речового постачання. Завод постійно працює над вдосконаленням та уніфікацією транспортних платформ для потреб силових відомств України. Перші поставки автомобілів «Богдан 6317» розпочалися у 2016 році після того як  у стислі терміни відбулися усі підготовчі роботи з налаштування виробничих можливостей Черкаського автомобільного заводу. На доручення МО України від 2017 року, було прийнято рішення про проведення міжвідомчих випробувань модифікації цього автомобіля з двигуном Weichai Power, оскільки він найбільше відповідав рекомендаціям замовника та сприяв уніфікації техніки, що експлуатується у військах. Те ж саме стосувалося і коробки передач. Того ж року відбулися визначальні відомчі випробування які успішно завершилися з мінімумом доопрацювань та зауважень. Війська отримали новий автомобіль «Богдан 63172» з потужним надійним двигуном, коробкою  передач Fast Gear та  зчепленням Hummer Kupplungen турецького виробництва. Враховуючи величезну потребу Армії у військових вантажівках, яка обумовлена застарілим на 80% автопарком ЗСУ, військові закупають переважно вантажні автомобілі. Вся ця техніка спрямовується у бойові частини для перевезення особового складу, артилерійських підрозділів, забезпечення і підвезення боєприпасів та військово-технічного майна. Вихід «Богдан Моторс» на пропозицію постачання вантажних автомобілів для ЗСУ від початку дозволив знизити ціну на цю категорію автомобільної техніки, оскільки до того моменту Збройні Сили закуповували таку техніку лише у одного виробника. Конкурентна ціна від «Богдану», яка була нижчою від аналогічної пропозиції приблизно на 10% дозволила військовим суттєво зекономити гроші держбюджету та, відповідно, закупити більше автомобілів для потреб частин та підрозділів. – Військова техніка випускалася на потужностях ДП №2? Наскільки складно було підприємству перелаштувати виробничі потужності з випуску легкових автомобілів на вантажні та тим більше військові? Наша перевага перед абсолютною більшістю конкурентів – сучасність та іноваційність. Усі технологічні карти виробничого процесу враховують сучасні технології. Кожен працівник на виробництві має відповідні інструкції креслення та карти, в свою чергу на підприємстві запроваджена багаторівнева система контролю якості, яка добре себе зарекомендувала під час виробництва техніки військового призначення. Аби створити на сьогоднішній день автовиробництво, необхідно здійснити сертифікацію персоналу, отримати усі необхідні дозволи, отримати карти на кожне робоче місце,  підготовити конструкторський склад. Навіть якщо йдеться про збиральне виробництво. Крім того, необхідно витримати усі вимоги державних стандартів ДСТУ та міжнародних стандартів ECE UN. Ми маємо  потужний штат конструкторів, які розробляють карти збирання автомобілів. Конструкторам допомагають технологи, які забезпечують доведення до ідеалу усіх технологічних процесів.  І в цьому є пряма зацікавленість підприємства, адже чим краще будуть налаштовані технологічні процеси, тим оптимальнішою у більшості випадків буде собівартість робіт та продукції. Зниженню операційних витрат сприяє також і сучасна, добре прорахована внутрішня логістика підприємства.  Наприклад, якщо на старих підприємствах рух умовного кузова від однієї ділянки до іншої може сягати кількох сотень метрів і більше, то на Черкаському ДП №2 ці показники ледь перевищуватимуть десяток метрів.  До того  ж логістика на збиральних лініях може мати ще й кілька рівнів по горизонталі. Обрахованість виробничих процесів, наприклад, у 2011-2012 роках сягала такої точності, що темп виробництва мав відповідати хвилинному і, почасти, секундному графіку. На сьогодні на потужностях «Богдан Моторс» у Черкасах можливо організувати збирання автомобіля будь-якого рівня. Ми вже довели, що здатні перелаштувати виробництво на потреби ринку та часу. При цьому було збережено дві лінії потужностей з виробництва легкових автомобілів. Тобто за зміни економічних умов, відновити випуск легковиків цілком реально з точки зору наявних засобів виробництва. І це на відносно невеликих площах заводу. Для порівняння – на найбільшому українському підприємстві, що випускало донедавна легкові авто, існує лише одна лінія збирання автомобілів. – Військова техніка – єдина програма, яка реалізується зараз у Черкасах? Між програмами ISUZU та Богдан-МАЗ нами була започаткована і триває досі програма з виробництва окремих партій вантажних автомобілів Hyundai у цивільній та військовій версіях. Завод також здійснює власні розробки, що базуються на вузлах та агрегатах Hyundai, які відрізняються від базових моделей бренду і адаптовані до вимог українського ринку та вітчизняного споживача.