ЧЕРКАСЬКИЙ АВТОЗАВОД «БОГДАН МОТОРС» – 12 РОКІВ БОРОТЬБИ

12 років тому у машинобудівній галузі України відбулася подія, яка мала стати проривним етапом не лише для корпорації «Богдан» та компанії «Богдан Моторс», а й для усієї вітчизняної економіки. 20 червня 2008 року було урочисто відкрито найновіший автомобільний завод в Україні – Черкаський ДП АСЗ №2 «Богдан Моторс». У нові виробничі площі було інвестовано рекордну для тих часів суму – 350 млн. доларів. Сучасна організація виробничого простору дозволяла гнучко реагувати на потреби ринку та швидко переналаштовувати складальні лінії під потреби ринку. Черкаський завод мав дві незалежні лінії зварювання і складання, і загальний фарбувальний комплекс. Це дозволяло випускати широкий модельний ряд автомобілів B, C та C-High класів з загальним проектним обсягом у 120 тисяч авто на рік. Основними ринками реалізації продукції на той час був внутрішній ринок України та країни СНД. Зі стартом виробництва на заводі було створено понад три тисячі робочих місць. Інвестуючи у навчання персоналу, завод робив ставку на залучення молоді. Символічно, що саме у день відкриття заводу на державному рівні була підписана вбивча для вітчизняного автопрому угода з Світовою організацією торгівлі, згідно з якою в один день без будь-якого перехідного періоду знижувалися захисні мита і фактично відкривався внутрішній ринок України. При цьому ніякої підтримки для українських виробників передбачено не було. У виробничі плани втрутилася й криза та обвал гривні 2008 року. Відповідно, український ринок скоротився у три рази. За перший рік роботи (червень 2008 року – червень 2009 р) завод «Богдан» випустив 51113 авто, з них 45 тис. в період червень-грудень 2008 року, а лише 6 тис. з початку 2009-го. До кінця того року в Черкасах випустили усього 16 тис. авто – більше український ринок спожити просто не міг. В той же час черкаський завод таки отримав сертифікат СТ-1 і відкрив експортні поставки до країн СНД. У 2013 році було укладено нову угоду щодо випуску автомобілів відомого китайського бренду JAC. Такий крок дозволив би вийти з новою продукцією на ринки СНД та ЄС. Але російська агресія у Криму та на Донбасі перекреслила і ці плани. Війна на Сході та активні бойові дії на лінії розмежування останніх років стали каталізатором відчутного некомплекту автотранспорту у лавах Збройних сил України та інших силових структур. Відтак нагальною стала потреба замінити транспортні засоби часів СРСР і фактично виробництва Росії, які досі використовувалися на фронті українськими частинами та підрозділами. Радянські машини потрібно було замінювати технікою саме українського виробництва, яка створюється у кооперації із військовими відповідно до їхніх реальних потреб. Рішення про перепрофілювання автомобільного заводу в м. Черкаси було прийняте у 2014 році. Вже наприкінці 2015 року підприємству вдалося укласти перший контракт на постачання у 2016 році автомобілів «Богдан 6317» та «Богдан 5316». Паралельно підприємством проводилась конструкторська робота, націлена на розробку нових зразків техніки та вдосконалення модельного ряду відповідно до поточних вимог військових. 2017 року відбулися визначальні відомчі випробування автомобіля «Богдан 63172», які успішно завершилися з мінімумом доопрацювань та зауважень. Війська отримали новий автомобіль «Богдан 63172» з потужним надійним двигуном, коробкою передач Fast Gear та зчепленням Hummer турецького виробництва. «Богдан 63172» був допущений до піддослідної експлуатації у військах та 2018 року почав надходити до Збройних сил України. Враховуючи величезну потребу Армії у військових вантажівках, яка обумовлена застарілим на 80% автопарком ЗСУ, війська потребували переважно вантажних автомобілів. Вся ця техніка спрямовувалася у бойові частини для артилерійських підрозділів, підрозділів забезпечення і підвезення боєприпасів та військово-технічного майна. Вихід «Богдан Моторс» на пропозицію постачання вантажних автомобілів для ЗСУ від початку дозволив знизити ціну на цю категорію автомобільної техніки, оскільки до того моменту Збройні Сили закуповували таку техніку лише у одного виробника. 2015 року на «Богдан Моторс» розпочалася розробка бронеавтомобілів «БАРС-6» та «БАРС-8». Протягом подальших випробувань та конструкторських пошуків у лінійці ББМ залишився лише «БАРС-8», який минулого року пройшов державні випробування та вже прийнятий на озброєння ЗСУ. На базі «БАРС-8», спільно з підприємством «Укроборонсервіс» розроблено 120-мм мінометний комплекс «БАРС-8ММК» та «БАРС-8АР» – автомобіль артилерійської розвідки. 2016 року компанія «Богдан Моторс» розпочала розробку та підготовку до випуску санітарного автомобіля «Богдан-2251», який мав замінити технічно та морально застарілий радянський УАЗ 452. «Богдан-2251» пройшов визначальні відомчі випробування у другій своїй версії. За підсумками експлуатації санітарних автомобілів «Богдан-2251» випуску 2018 року не було жодного серйозного гарантійного звернення. Слід обов’язково зазначити, що це заслуга не лише виробника, а й основного експлуатанта – Командування Медичних сил Збройних Сил України. Військовим медикам вдалося за рахунок створення спеціалізованих медико-евакуаційних підрозділів зконцентрувати спеціалістів, які здатні кваліфіковано експлуатувати новий санітарний військовий транспорт, відповідно до основних настанов. Для потреб частин та підрозділів ЗСУ був розроблений, пройшов визначальні відомчі випробування та допущений до піддослідної експлуатації багатоцільовий позашляховик «Богдан-2351». У 2018-2019 році партії цих автомобілів були передані до Збройних сил та отримала схвальні відгуки від користувачів. Протягом 2018-2019 років визначальні відомчі випробування пройшли автомобілі «Богдан-3355» та «Богдан КМ-450», які повинні замінити радянській ГАЗ-66 у ланках його використання. «КМ-450» – ліцензійний продукт. Ця машина використовується у арміях 29 країн світу. Відповідно до побажань Замовника та з урахуванням особливостей експлуатації техніки у ЗСУ, в його конструкцію внесено кілька змін. У 2015 році «Богдан Моторс» провів колосальну роботу з розробки цілого сімейства кузовів уніфікованих нульового габариту. Загалом було створено сім різних модифікацій КУНГ-ів. Під час розробки цих виробів було використано каркасну побудову, що була відпрацьована у виробництві автобусів та тролейбусів, а також у подальшому медичних модулів санітарного автомобіля «Богдан-2251», яка забезпечує міцність та довговічність конструкції. Понад 1300 військових автомобілів різних класів та модифікацій виробництва «Богдан Моторс» зараз експлуатуються у військах. При цьому слід зауважити, що переважна кількість цієї техніки виконує завдання в районах проведення ООС. Військові автомобілі «Богдан» перебувають у лавах усіх видів та родів військ. Основні їхні функції – підвезення озброєння, техніки та боєприпасів, логістика продовольчого та речового постачання. На сьогоднішній день відсутність автомобільної техніки у Державному оборонному замовленні 2020 року та перманентне політично вмотивоване переслідування підприємства з боку держави призвело зупинки виробництва військової техніки та значного скорочення працівників підприємства. Але у «Богдан Моторс» не збираються капітулювати і планують нові проекти, які дозволять знову запустити сучасні заводські виробничі площі та забезпечити не лише відновлення робочих місць на Черкаському автозаводі, а й сприяти економічному розвитку Черкащини та економіки країни у цілому.